Förlossningsberättelsen!

Här kommer den efterlängtade förlossningsberättelsen! :

17/2 - 2012
Dagen var lugn, hade inte gjort något speciellt och satt hemma med min älskling.
Nån gång vid 16 tiden kände jag mig så EXTREMT trött, hade innan varit pigg hela tiden men kände mig bara så utmattad, så jag gick och la mig i sängen och sov.

17:00
Vaknar till av att de kände som ett snabbt hugg i magen, tänkte inte på de och skulle precis somna om då jag känner hur de börjar rinna, eller rinna de FORSADE ut, jag flyger upp och springer in och sätter mig på toan. Roy kommer springande efter och frågar
- Vad är det? Är nånting fel?
- erhm.. ja alltså jag tror att mitt vatten precis gick.. Svarar jag helt chockad och ställd.
Roy får ett jätteflin och säger
-åh är det dags? Vi ska bli föräldrar!
Jag är helt chockad och bara stirrar på honom. Han pussar mig och sen frågar han
- Känns det inge bra? Du ser  så chockad ut.
- JAG ÄR STUM JAG ÄR RÄDD!
Haha då började ja bli lite skrämd och tankarna bara snurrade, jag tänkte oj va fort graviditeten gott och allt bara snurrade, men samtidigt kände jag lyckoruset.

Ringer in till förlossningen och då frågar hon hur de känns osv, jag hade vi det här laget inte börjat få några värkar så de bad mig ringa tillbaka när jag kände värkar eftersom att de inte va nån färg på vattnet eller så.

17:30 ringer jag tillbaka för då har jag börjat få värkar, inte speciellt smärtsamma ändå men definitivt täta värkar. och förlossningen ber oss göra oss i ordning i lugn och ro och sen komma in då hon inte trodde de va nå akut.

Roy passar på att äta och göra sig i ordning.

17:45 började värkarna öka mer och mer i smärta och var täta nu.

Mitt i allt detta så håller jag kontakten med mamma och även min kusin fia.
Ringer upp mamma och ber henne hämta oss och köra in oss till sös förlossning.

18:00 jag börjar packa BB-väskan då jag enbart packat kläder till lilla tösen innan.
Så mellan värkarna springer jag runt och packar för fulla muggar och skrattar för att jag är så nervös haha!

ca 18:20 kommer mamma och hämtar oss, och i bilen på vägen märker mamma på mig att mina värkar är riktigt täta och långa så hon säger " Jag tror de här kommer gå fort " självklart tror jag inte på henne då jag hade världens längsta förlossning i huvudet.

18:45 släpper hon av oss och precis när jag ska ringa på klockan så kommer en extrem värk som gör att jag bara hukar ihop så Roy får prata i porttelefonen. En barnmorska kommer ner snabbt och öppnar. Hon berättar då att vi istället ska in på Södra BB då det är fullt på vanliga. så vi får gå lite när vi kommit in. och de skriver in oss på en gång.

19:00 så har jag bytt om och ligger i vanliga sängen. Barnmorskan känner om jag öppnat mig, och är då redan 5-6cm öppen och hon säger att jag är jätteduktig som då redan gjort halva värkarbetet hemma. Jag Ber att få lustgas för att se om de hjälper lite mot värken.

När lustgasen kommer så ber hon mig prova en gång när jag inte har någo värk för att lära mig hur man ska andas. Jag andas in rejält och känner hur jag blir flummig och fnittrig. Hon förklarar då hur jag ska göra sen frågar hon om jag förstod.
- Nej. Säger jag och garvar o fnittrar.
Jag ger också lustgasen till Roy så han får prova haha han mådde som en kung sa han!

Sen flög tiden iväg för jag har inget minne av vad jag gjorde under den tiden, men tiden gick fort.

20:45 så ber jag om Epidural för att smärtan blir olidlig i princip, då ringer de läkaren och förbereder mig med en nål i handen.

Några minuter senare skriker jag ut i masken att de känns som att de trycker på.
- Inte än väl? frågar barnmorskan och säger att hon ska känna hur mycket jag är öppen.
- Du är 10 centimeter, det är krystvärkarna du känner, nu hinner vi inte epiduralen, komigen kämpa på nu.

då blir jag överlagd i gynsängen och lagd i gynställning.
Krystar en gång och de känner att hon inte åker ner riktigt. Så då tar de på sugklocka och jag krystar 2 gånger.

21:08 tar de bort klockan då hon är nere ordentligt.

Jag krystar 1-2 gånger och 21:11 är vår fina flicka ute! Tindra Josefine Hasselqvist, vår fina prinsessa!

3140g och 49cm :')

Blir tårögd bara jag tänker på förlossningen :')

 

Barnmorskorna var helt chockade över att de gick så fort och att hon kom ut i sån himla fart. Krystade  från 21:00 ungefär. sugklockan som fick henne att komma ner i bäckenet var på från 21:05-21:08 så att jag krystade aktivt från 21:05-21:11 när hon kom ut. så det var en riktigt snabb förlossning och det är jag glad för! :)

 

JAg har världens finaste familj och vi är så lyckliga att det var just lilla Tindra som kom. Kärleken är enorm, det går verkligen inte att beskriva med ord. innan hon föddes kände vi redan enorm kärlek men vi trodde aldrig att den kunde var SÅ stor!

 

Nu hör jag tösen ligger och jollrar i spjällsängen så jag ska ta upp henne och mysa :)

Vi hörs senare Puss på er allihopa!

 


För varenda unge

Kommentarer
Postat av: Sophia

Vilken härlig berättelse. :) skönt att allting gick bra också. Söta lilla Tindra.

2012-04-03 @ 16:29:32
URL: http://fiaochnea.blogg.se/
Postat av: Alexsandra, med en liten i magen

Kan inte annat än att hålla med Fia, Önskar jag också kommer få en sådan bra förlossning!



Ska bli så roligt att få träffa dig imorgon så man får se ert lilla underverk och självklart höra i mer detalj hur allt har gått :D



KRAM!

2012-04-03 @ 20:58:16
URL: http://alexsandralotman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggerfy Splinx
Föräldraskap bloggar Bloggparaden
RSS 2.0